İstanbul Üniversitesinin (İÜ) ebeveynlerle yaptığı bir araştırma, televizyon ve reklamların özellikle 7-12 yaş grubu çocukların beslenme kalitesi ve şeklini belirlediğini ortaya koydu
İÜ Teknik Bilimler Meslek
Yüksekokulu Radyo-TV Yayıncılığı Radyo Programı Bölümünden Yrd. Doç. Dr. Nalan
Kösebalaban Doğan ile okutman Bahar Söz, Televizyonun çocukların beslenme
alışkanlıklarına etkisi konulu bir araştırma yaptı.
Çalışma, 2 ilçedeki 2 ilköğretim okulu ile 2 çocuk yuvasına giden 0-6 ile 7-12
yaş grubu 520 çocuğun ebeveynleriyle gerçekleştirildi. Buçocukların 374ünün
evinde en az 2 ve 2den fazla televizyon bulunduğuve yarıdan fazlasının 2
saatten fazla televizyon izlediği belirlendi.
Araştırma, çocukların yüzde 44ünün reklamlardan etkilendiğini ortaya koydu.
Buna göre, katılımcı ailelerin yüzde 39u, çocuklarının reklamı yapılan
ürünlerden etkilenerek sıklıkla istediğini ifade etti.Yine ailelerin yüzde
90.4ü, fast-food tarzı hazır gıda reklamlarının çocukları üzerindeki etkisinin
olumsuz olduğunu düşündüğünü bildirdi.
7-12 yaş çocukların ev dışında okul, arkadaş ve televizyonun etkisiyle
tercihlerini değiştirmesinin söz konusu olabildiği belirtilen araştırmada,
özellikle bu yaş grubu çocukların beslenme kalitesi ve şeklini, aileden çok
televizyon izleme süresi ve reklamlardan etkilenme düzeyinin belirlediği
vurgulandı.
OBEZİTE RİSKİ ARTIYOR
Araştırmayı yorumlayan Yrd. Doç. Dr. Nalan Kösebalaban Doğan, televizyonun bir
etkisinin de beslenme alışkanlıklarına yönelik olduğunu, fast-food tarzı
beslenme ve hazır gıdaların giderek günlük beslenmenin bir bölümünü
oluşturduğunu söyledi.
Yapılan araştırmaların, okul öncesi çağda çocuğun beslenme alışkanlıklarını
aileler etkilerken, okul çağında arkadaş, televizyon ve özellikle reklamların
etkilediğinin ortaya koyduğunu kaydeden Yrd. Doç. Dr. Doğan, şöyle dedi:
Bu etki, onları reklamı yapılan gıda ürününe sahip olmaya yönlendirmekte.
Sağlıklı beslenme alışkanlıkları yerini, tek tip ve çeşitli katkı maddelerini
içeren fast-food veya benzeri beslenme şekline bırakmaktadır. Televizyon izleme
süresinin artması, beraberinde fiziksel aktivitenin azalmasını ve öğün dışı
fazla hazır gıda tüketilmesinin artmasını getirmektedir. Bu durum ise çocuklarda
obezite riskini artırmaktadır.